O infrastrukturze szynowej w obiektach kubaturowych słów kilka
Z roku na rok polskie kolejnictwo staje się coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Nie tylko dotyczy to większej ilości torowisk czy lepszych pociągów, ale także rozbudowanych sieci tramwajowych w dużych miastach. Rozwój kolejnictwa ma też duży wpływa na przemysł. Wiele przedsiębiorstw szuka zatem nowoczesnych rozwiązań w zakresie logistyki transportu – również intermodalnego przewozu towarów na torach. Ciekawym przykładem łączenia kolejnictwa z przemysłem jest zaś tworzenie infrastruktury szynowej w obiektach kubaturowych. Szczegóły i przykłady przedstawiamy w dalszej treści artykułu.
Tory w posadzkach hal przemysłowych
Infrastruktura szynowa w obiektach kubaturowych może stanowić zarówno torowisko, jak i rozjazd. Technologii, w jakich tego typu mniej lub bardziej rozbudowane elementy są tworzone, jest zaś wiele. Na ogół tory w posadzkach hal przemysłowych przypominają torowiska tramwajowe idealnie zintegrowane z drogami. Szyny tworzone są zatem w specjalnej otulinie i otoczone są zabudową z betonu cementowego. Taka konstrukcja na ogół składa się na płytę żelbetową z betonu C35/45, na okładzinę dolną, okładzinę zewnętrzną i okładzinę wewnętrzną. We wnętrzu jej umieszczone są zaś szyny. Niekiedy nawierzchnia betonowa dodatkowo zabezpieczana jest różnymi warstwami ochronnymi, w tym posadzkami żywicznymi.
Przeczytaj również: Z czego zbudowane są drogi kolejowe?
Rozwiązań technicznych do budowy torów w posadzkach hal przemysłowych jest jednak więcej, a torowisko nigdy nie przypomina szyn na podkładzie strunobetonowym w zabudowie tłucznia. Częściej jest ono umieszczane na specjalnej konstrukcji stalowej z solidnymi wspornikami posadowionymi w betonie.
Przeczytaj również: Elementy budowy nawierzchni kolejowych
W jakich obiektach tworzone są torowiska i rozjazdy?
Torowiska i rozjazdy w obiektach kubaturowych w Polsce są nadal rzadkością. Idąc za przykładem zagranicznych inwestycji trakty handlowe coraz częściej jednak prowadzą do specjalnie przygotowanych hal tak, by ułatwić rozładunek i załadunek towarów, a następnie ich relokację już z wykorzystaniem pojazdów poruszających się po drogach. W niektórych krajach szyny montowane są zatem w obiektach przeładunkowych wielkich przedsiębiorstw o strategicznym dla gospodarki znaczeniu. Mogą to być zarówno hale magazynowe dużych producentów surowców czy też huby logistyczne w kluczowej dla organizacji dalszego transportu lokalizacji np. w porcie lub w centrum danego państwa.
W Polsce zabudowa torowisk i rozjazdów w posadzkach hal przemysłowych lub też w ramach tworzenia nawierzchni torowej na słupach stalowych jest głównie przygotowywana dla różnych obiektów specjalnych. Mowa o myjniach pociągów i tramwajów, o halach obsługi pociągów, o zapleczach technicznych dla kolejnictwa, a także o nowoczesnych zajezdniach, w tym głównie tych tramwajowych. Tym samym w naszym kraju infrastruktura szynowa w obiektach kubaturowych potrzebna jest głównie do serwisu, konserwacji, przeglądów, modernizacji czy samej produkcji pociągów, tramwajów oraz wagonów. Potwierdzają to inżynierowie grupy KZN BIEŻANÓW, która znana jest z innowacyjnych usług i produktów – np. z Kompleksowego Systemu Logistyki Rozjazdów SWITCHER – w całej Europie. W kraju spółka ta realizowała budowę torów w budynkach przemysłowych dla hali obsługi pociągów Kolei Dolnośląskich, dla Zajezdni Nowa Huta, dla Zaplecza technicznego Kolei Małopolskich, a także dla Zajezdni tramwajowej w Olsztynie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana