Artykuł sponsorowany

O infrastrukturze szynowej w obiektach kubaturowych słów kilka

O infrastrukturze szynowej w obiektach kubaturowych słów kilka

Z roku na rok polskie kolejnictwo staje się coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Nie tylko dotyczy to większej ilości torowisk czy lepszych pociągów, ale także rozbudowanych sieci tramwajowych w dużych miastach. Rozwój kolejnictwa ma też duży wpływa na przemysł. Wiele przedsiębiorstw szuka zatem nowoczesnych rozwiązań w zakresie logistyki transportu – również intermodalnego przewozu towarów na torach. Ciekawym przykładem łączenia kolejnictwa z przemysłem jest zaś tworzenie infrastruktury szynowej w obiektach kubaturowych. Szczegóły i przykłady przedstawiamy w dalszej treści artykułu.

Tory w posadzkach hal przemysłowych

Infrastruktura szynowa w obiektach kubaturowych może stanowić zarówno torowisko, jak i rozjazd. Technologii, w jakich tego typu mniej lub bardziej rozbudowane elementy są tworzone, jest zaś wiele. Na ogół tory w posadzkach hal przemysłowych przypominają torowiska tramwajowe idealnie zintegrowane z drogami. Szyny tworzone są zatem w specjalnej otulinie i otoczone są zabudową z betonu cementowego. Taka konstrukcja na ogół składa się na płytę żelbetową z betonu C35/45, na okładzinę dolną, okładzinę zewnętrzną i okładzinę wewnętrzną. We wnętrzu jej umieszczone są zaś szyny. Niekiedy nawierzchnia betonowa dodatkowo zabezpieczana jest różnymi warstwami ochronnymi, w tym posadzkami żywicznymi.

Przeczytaj również: Z czego zbudowane są drogi kolejowe?

Rozwiązań technicznych do budowy torów w posadzkach hal przemysłowych jest jednak więcej, a torowisko nigdy nie przypomina szyn na podkładzie strunobetonowym w zabudowie tłucznia. Częściej jest ono umieszczane na specjalnej konstrukcji stalowej z solidnymi wspornikami posadowionymi w betonie.

Przeczytaj również: Elementy budowy nawierzchni kolejowych

W jakich obiektach tworzone są torowiska i rozjazdy?

Torowiska i rozjazdy w obiektach kubaturowych w Polsce są nadal rzadkością. Idąc za przykładem zagranicznych inwestycji trakty handlowe coraz częściej jednak prowadzą do specjalnie przygotowanych hal tak, by ułatwić rozładunek i załadunek towarów, a następnie ich relokację już z wykorzystaniem pojazdów poruszających się po drogach. W niektórych krajach szyny montowane są zatem w obiektach przeładunkowych wielkich przedsiębiorstw o strategicznym dla gospodarki znaczeniu. Mogą to być zarówno hale magazynowe dużych producentów surowców czy też huby logistyczne w kluczowej dla organizacji dalszego transportu lokalizacji np. w porcie lub w centrum danego państwa.

W Polsce zabudowa torowisk i rozjazdów w posadzkach hal przemysłowych lub też w ramach tworzenia nawierzchni torowej na słupach stalowych jest głównie przygotowywana dla różnych obiektów specjalnych. Mowa o myjniach pociągów i tramwajów, o halach obsługi pociągów, o zapleczach technicznych dla kolejnictwa, a także o nowoczesnych zajezdniach, w tym głównie tych tramwajowych. Tym samym w naszym kraju infrastruktura szynowa w obiektach kubaturowych potrzebna jest głównie do serwisu, konserwacji, przeglądów, modernizacji czy samej produkcji pociągów, tramwajów oraz wagonów. Potwierdzają to inżynierowie grupy KZN BIEŻANÓW, która znana jest z innowacyjnych usług i produktów – np. z Kompleksowego Systemu Logistyki Rozjazdów SWITCHER – w całej Europie. W kraju spółka ta realizowała budowę torów w budynkach przemysłowych dla hali obsługi pociągów Kolei Dolnośląskich, dla Zajezdni Nowa Huta, dla Zaplecza technicznego Kolei Małopolskich, a także dla Zajezdni tramwajowej w Olsztynie.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.